Minnesota en South Dakota - Reisverslag uit Belvidere, Verenigde Staten van Remco, Inge, Ted en Sophie Kruijff - WaarBenJij.nu Minnesota en South Dakota - Reisverslag uit Belvidere, Verenigde Staten van Remco, Inge, Ted en Sophie Kruijff - WaarBenJij.nu

Minnesota en South Dakota

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Remco, Inge, Ted en Sophie

25 April 2014 | Verenigde Staten, Belvidere

Woensdag 23 april
Vannacht was het enorm koud! Pyjamaatjes aan, dekbedden erop. En nog wakker geworden van de kou. Het heeft zelfs gevroren. Niet zo fijn. Nee.
Door het berijpte gras dus vanmorgen naar de restrooms, om daar na het douchen gewaar te worden dat je inderdaad iets was vergeten mee te nemen, namelijk een handdoek.

Uiteindelijk om half tien weggereden van de KOA camping in Madison, die op een steenworp afstand van de Interstate 90 ligt. We trokken flink door om wat kilometertjes te maken. De eerste stop was gepland bij het oversteken van de Mississippi, de grens tussen Winsconsin en Minnesota.
Helaas! Men was met de weg bezig, waardoor de rest area met het visitor center gesloten was… We moesten doorrijden, en konden niet van het uitzicht op de Mississippi genieten. We stopten iets verderop, waar een spoorbaan ons de toegang versperde om dichterbij The Big River te komen. FUUUUT, daar kwam ook nog de trein. Prachtig gezicht! Een zwaaiende machinist vanuit een rode grote locomotief die de stoomfluit liet horen, en daar achteraan zeker 100 wagons.

We verlieten de I90, op weg naar land waar Amish mensen landbouw bedrijven. En ja hoor, op een gegeven moment zagen we nog heeeel weinig verkeer, maar wel paardenuitwerpselen aan de rechterkant van de weg… En opeens: een zwart koetsje van de Amish. Zo gek om dat dan in het echt te zien! We reden door naar het plaatsje Harmony, waar we een potje zelfgemaakte Amish jam kochten.
Langs de weg stonden speciale verkeersborden, die aangeven dat je de rechterkant moet vrijhouden ten behoeve van de Amish koetsjes. Op dat gedeelte zie je ook paardenpoep liggen.

Na het bezoek aan Amish gebied, zochten we de I90 weer op. Richting Austin. In Austin gingen we op bezoek bij het Spam Museum, waar ik erg naar uit had gekeken. Toen we de plaats Austin binnenreden roken we het al: Spam!
Wat is het?
Spam is een ingeblikt stuk ham/pork. In Nederland hebben wij een gelijksoortig iets onder de naam Smac. Spam is echt een Americana, zoals je dat noemt. In WOII werd er veel van deze lekkernij naar het front gestuurd voor de Amerikaanse soldaten. Het is echt een begrip hier en je ziet het ook regelmatig opduiken in speelfilms.
We werden weer op zijn Amerikaans verwelkomd, allerhartelijkst. Het museum zelf was erg leuk, grappig en informatief. We vermaakten ons opperbest. Zo konden we als Spam-fabrieksarbeiders op de foto, compleet met wit jasje en helm. Hilarisch. Vervolgens genoten we van het winkeltje, waar we ons te buiten gingen aan grappige Spam souvenirs, waaronder natuurlijk ook een echt blikje Spam. In ons geval in de nieuwe variant Terriyaki (smullen!)

We besloten na het bezoek aan het Spam museum om nog 1 uur verder te rijden. We moeten wel kilometers maken! Maar meer zat er gewoon niet in.
Om half zes reden we de Flying Goose campground op In Fairmont. Eerst maar eens lekker bijkomen met een wijntje/biertje en chipjes in diverse smaken. Morgen weer een dag!

Donderdag 24 april 2014
Vandaag was de dag om kilometers op de teller te zetten. Vanmorgen vertrokken we om kwart voor negen al, in de stromende regen.
We hebben heel wat mijltjes onder de banden door laten rollen vandaag en bevinden ons nu in de staat South Dakota. Het weer is zienderogen opgeknapt, gelukkig. Lekker zonnetje en aangename temperaturen. Wel heel veel wind die over de kale prairies blaast. Dat voel je behoorlijk met het rijden met zo’n bakbeest.
Om 17 uur reden we de KOA camping hier op, om tot onze tevredenheid te kunnen constateren dat we een uurtje gewonnen hebben omdat we de tijdsgrens gepasseerd zijn.
Lekker even tijd om een wijntje/biertje te drinken in de gehuurde stoeltjes en de barbecue in elkaar te zetten. We kunnen voor de eerste keer bbq-en deze vakantie. En daar hebben we zin in!

• 25 April 2014 - 10:52

Jacqueline:

Weer genoten van het leuke 'stukje'! Heb de collega's ook mee laten delen dit keer. Zo leuk joh! Ik lees nu een paar dagen niets helaas, maar verheug me al op de verhalen/foto's maandag a.s. Geniet ervan groetjes Jacq

• 25 April 2014 - 16:27

Vera:

Hi vakantiegangers,

Eindelijk vind ik de tijd om even iets terug te schrijven. Helaas krijgen wij geen update via ons opgegeven e-mailadres dequack@gmail.com, maar ik zag op Facebook iets voorbij komen dus kunnen wij ons toch nog via een omweg op de hoogte houden van jullie belevenissen.

Ik kreeg al de bibbers toen ik las hoe koud jullie het hadden. Gelukkig kennen jullie mij al wat langer dan vandaag, maar als ik jullie was dan zou ik lekker het eigen toilet en de eigen douche gebruikt hebben en zeker niet door de kou naar zo'n gebouwtje huppelen (met de vergeten handdoek onder mijn arm) :) Dat is nou precies de reden waarom ik de campingfaciliteiten niet gebruik. Ik vergeet dan ook van alles hoor.

Wat grappig dat jullie de echte Amish hebben gezien, dat lijkt me echt een leuke ervaring! Hebben jullie je lekker uitgeleefd in de Walmart met het inslaan van al dat lekkers? Als wij zo'n winkel ingaan dan zijn we wel een paar uur zoet. Ik zie altijd van alles en wil dan ook alles kopen.

Blijf alsjeblieft schrijven, dan blijven wij jullie volgen.
    Geniet er lekker van jongens en ik duim voor lekker weer voor jullie, zodat jullie heerlijk buiten kunnen zitten.

Tot gauw!

Groetjes van Veder en Spank

• 25 April 2014 - 16:39

Peter En Jose Leben:

Hi Rem en Inge, wat hebben we het tof he. Je verslag hebben we gelezen en is weer precies zoals het was,! We gaan zo weer verder....gr peter en jose

• 26 April 2014 - 00:51

Thea:

Wat een giga campers jongens! Net jullie reisverslagen gelezen, klinkt goed. Vergeet niet iets oranjes aan te trekken morgen, want dat je ver weg zit, is geen excuus he!!Groetjes uit een zonnig, hoewel nu donker.., Almere
    van Marco en Me