FDR en Florence Marina State Park - Reisverslag uit Lumpkin, Verenigde Staten van Remco, Inge, Ted en Sophie Kruijff - WaarBenJij.nu FDR en Florence Marina State Park - Reisverslag uit Lumpkin, Verenigde Staten van Remco, Inge, Ted en Sophie Kruijff - WaarBenJij.nu

FDR en Florence Marina State Park

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Remco, Inge, Ted en Sophie

31 Mei 2019 | Verenigde Staten, Lumpkin

Met enige weemoed vanmorgen vertrokken van de prachtige campground van Chattahoochee. Darlene liet ons nog een nestje zien met hele kleine spreeuwtjes in een bloemenvaas op de veranda. We kochten een jaarpas voor de State Parks van Georgia, zodat we elk park in kunnen zonder verder nog te betalen.
We kregen 50% korting omdat Remco geldt als senior citizen, hahaha! Ook op campings krijgen we 20% korting. We lachen ons dood.
We konden bij Darlene het blog online zetten en waren heel blij met de vele reacties op het vorige blog! Dank!!!!

Onderweg lachen we heel wat af. Om signs like “dirt road jeans” en stopborden waar al veertien dagen geen verkeer meer is langs geweest. Remco stopt uiteraard wel netjes. Beroepschauffeur, hè.

Op naar Warm Springs, een plaats waar ze warmwaterbronnen hebben. We bezochten het voormalige zwembad, gebouwd voor mensen met polio (kinderverlamming), die daar verlichting van hun ellende zochten in het warme bronwater. Het zwembad is nu verlaten. In het midden stond nog wel een houten brancard, waarop de poliopatiënten in het water lagen. Zag er niet echt comfy uit. In het museum erbij vreselijke beelden en ook stond er een ijzeren long, voor degenen die ademhalingsproblemen hadden van de polioverlamming. Brr….
De Ranger bracht ons naar een pijp in een rivierbedding waar het warme bronwater uit kwam. We moesten onze handen eronder houden en vervolgens in de lucht laten drogen. Onze handen waren daarna heel zacht...

Vervolgens reden we naar The Little White House waar Franklin Delano Roosevelt veel tijd doorbracht. Hij was poliopatiënt en ondervond ook de heilzame werking van het warme water in het zwembad waar hij dan ook vaak kwam. Franklin D. Roosevelt was president tijdens de tweede wereldoorlog, maar overleed op 12 april 1945, net voor de bevrijding.
FDR, zoals de Amerikanen hem liefdevol noemen, was van Nederlandse komaf. Van het eiland Tholen.
Dat wisten wij niet.
We zagen een zeer indrukwekkende film over WOII, het leven en het overlijden van FDR. De Ranger daar (in rolstoel) vertelde ons veel over FDR, wat erg interessant was. Ook stond er zijn prachtige auto, die speciaal aangepast was in verband met zijn verlamming (vanaf zijn middel).
We bezochten het Little White House, waar we binnen konden en alle kamers konden bekijken. Bijzonder! Zelfs de kamer waar hij is overleden.
Indrukwekkend geheel. En dat kostte allemaal veel meer tijd dan gepland.

We reden verder naar Providence Canyon State Park, een kleine versie van de Grand Canyon. Maar het was te laat om het trail te gaan lopen. We reden tien mijl verder naar Florence Marina State Park, waar we de tent weer in een minuutje opzetten. Het ligt aan een meer (muggen dus!). De rain fly blijft in de auto. Lekker de tent doorluchten vannacht vanaf vier kanten!
We vergapen ons op de camping aan de giga campers waarin de Amerikanen vertoeven.
Na een koude Pepsi wandelden we langs het meer en zagen voor het eerst in ons leven een alligator. We zitten echt in het Zuiden: alligators, spaans mos aan de bomen, insectjes, insectjes en nog een keer insectjes. Gelukkig hebben we wel hele foute insectenspray aangeschaft.

• 01 Juni 2019 - 04:53

Marijke:

Goedemorgen daar. Wat hebben jullie al veel gezien en beleefd. Best eng zo'n croci in het echt. Wist je dat er in Middelburg een F.D. Roosevelt Academy is? Bejaard zijn heeft toch ook zijn voordelen. Moest er wel om lachen, dat jullie nu ook bejaardenkorting krijgen.
    Geniet maar lekker van jullie mooie rondreis. Groetjes Marijke

• 01 Juni 2019 - 06:30

Sophie:

Good morning! Wat een prachtige avonturen maken jullie mee! Dat van zo'n stop sign waar al tijden niemand is geweest klinkt wel heel bekend - en toch doe je het netjes. Van FDR wisten wij helemaal niet, wat zal dat zwembad indrukwekkend geweest zijn! Fijn dat de tent zo simpel op te zetten was, maar dat weet je in Amerika he, alles is gemaakt op gemak en gebru

• 01 Juni 2019 - 06:32

Sophie:

Oeps!!
    Gebruiksvriendelijkheid, bedoelde ik :-) heeeeel veel plezier, we denken aan jullie. Jullie gaan nu richting FL? Groetjes uit inmiddels ook mooi weer, maar meer richting 70 F. Knuffels! :)